KOKEN & ZO (een geloofsbelijdenis..)....








































Omdat ik graag vaak kookboeken koken. Dus versierd met de "pseudo-Larousse" van de Grote Dam in mijn boekenkast. Jammer dat iemand een opdracht geplaatst, of ik zou het weg. Ik begon daar, en hebben gereserveerd.
De kookboeken zijn echt de moeite waard voor mij:
Kosten Kezanse M. Aalbregtse vanwege de armoede-keuken
Zeeuws-Vlaanderen
aan het begin van de vorige eeuw
Het eten bij zijn in de Vlaamse, Louis Paul Boon
omdat er zoveel liefde gaat
"Ons kookboek" oude uitgave van KVLV (Katholiek educatieve werk van vrouwen op het platteland, want het is een grote educatieve waarde, en je voelt dat je moeder op de schouder.
Bijna elke Vlaamse meisjes kreeg het boek op dat moment als informatie voor de bruiloft (!).
De "Pella Prat" Het helpt de serieuze beginnende Franse keuken koken in ...
(Ik ben op mijn 20e verjaardag van mijn vader).
De hoes spreekt boekdelen.
L'Escoffier, want het kan vertrouwen op je ervaring,
en gewoon een meesterwerk.
U ziet het goed.
Een oplopende reeks van shabby, te bescheiden voor de grap en goed in ware kunst.
Maar ze hebben een ding gemeen op het gebied van koken. Of het nu in zijn Aalbregste Vlaamse protestantse soberheid, of bonen, met zijn bijna erotisch plezier van het koken of koken in de fijnste manier welek recept dat je wilt, maar hinschaut waar sprake is van een gemeenschappelijk thema: de liefde voor koken.
Mijn vuistregels voor het koken:
De meer subtiele de smaak, hoe minder je nog andere smaken
Hoe specifieker de meer conservatieve smaak een evenwicht

       
maakt andere dingen
Hoe bruut smaak, de balans ten opzichte van de meer je geeft.
Dit is mijn interpretatie van Prins Curnonsky wijsheid:
La cuisine, c'est quand le les choses sont goût ontwikke qu'elles CE ...
Prince en zijn toenmalige geliefde Curnonsky Madame. Lisa M.
Een paar voorbeelden ...
GEVOGELTE
Als voorbeeld, om te gaan met als eerste in de kippenvleugels:
(Let op, als ik dat doe, maar ik kan in de fazant doen met chocolade saus, groenten in het zuur ..!)
Boer Haan:
Braden met goede boter, margarine, zout en peper en een beetje water. Niets anders.
Kip:
Hoe meer super-kip: curry saus van tomaten, knoflook, sherry en champignons of met. De kip uit de supermarkt is een zeer goede dier, dat klapt voor al uw grillen. Het verdient een standbeeld, ondanks de klachten van Thieme en haar Zevende-dags Adventisten, en inderdaad het is de meest veelzijdige stukje vlees.
Dam:
Trek het met een mooie dikke groentebouillon en eet het vlees binnen. Of gebruik het in "een licht romige saus vol vantjes'met, of maak je mooi, maar het behoudt de smaak van kip salade.
Harem kevers:
De kleine, felgekleurde dekhaantjes een kip harem plezier. Gespierd en zwaarder vlees. Ideaal voor "coq au vin, gemarineerd 24 uur in een Rhone wijn en koken te maken heeft met spek, champignons en kruiden, en de gespannen marinade. Durf als een schot van brandewijn.
Mechelen:
Te gevoelig voor alle soorten afval te doen. De beste manier om te koken als een boer pik in alle soberheid, of als poelepetaan (we eindigen met een 'n')
Poelepetaan:
Als 'Oriental' gebraden beest met goede boter en bak op basis van het vocht van witte druivensap. Voeg de druiven toe en kook de saus. Helaas groeien niet op onze dorpswei omdat de blaffers zijn verschrikkelijk ...
Fazant:
Braden bakken in goede boter, cognac en ga verder als poelepetaan, is ook een oost-beest.
Dove:
Karkas voor 'duuvinnesoepe', de delicate roze roodborstjes roosteren, houtsnijwerk en gemaakt met een beetje bouillon tot een portsaus.
Vis en schaaldieren / kreeftachtigen
Mijn visie is voor mij om conservatieve vis en schaaldieren.
Speelt een cruciale rol in verse vis. De smaak verandert erg snel. Een vers gevangen wijting Ik zal nooit proberen gebruik. Maar ik durf een van de markt met tomaten en knoflook in de oven.
Het is jammer dat vrijwel nooit levend verse vis te koop.
(Behalve in een donkere laan, waar ik 6 € per kilo betalen voor de mooie zolen, in het bijzonder zo groot als je hand ... 's Avonds,' s morgens op mijn aanrecht (*) gevangen).
Oesters:
Natuurlijke en vers mogelijk met een glas extra brut, op het voor mij geen grappen of kaas.
Mosselen:
Door de hardere smaak: ruwe witte (Moules parquees) of met de toevoeging van kruiden in knoflookboter geraspt of gekookt met tomaten en knoflook.
Zool:
Vanwege de delicate smaak bij het verse ... Bij voorkeur wordt gebakken in boter (hij had om te zwemmen, want gij zijt niet van cocosmat alsof het), zonder 'Sol Picasso. "
Crab:
Alleen in leven en gekookt in een licht kruidige bouillon warm geserveerd met mosterd mayonaise.
Kanker:
Gewoon levend gekookt, en in plaats van "à la nage", dan bedekt met gesmolten kaas ...
Het is duidelijk dat niet de smaak van vis of gevogelte de keuze van de wijn bepaald bij het toevoegen van het aroma. Een tong met garnalen in roomsaus vragen om een ​​Bourgogne, terwijl puur zelfs past een eenvoudige, frisse en droge Gros Plant de bouche sur lie .. van de Loire
(*) In mijn wastafel
Een keuken eiland? Een ontwerper keuken? De exclusieve oven?
Mijn keuken is eenvoudig, maar ik ben met de huidige, nu 15 jaar oud, zeer gelukkig. Werkblad en achterzijde tegen de wand van graniet. De roestvrijstalen bakken. Ik geniet van koken op een keramische plaat, zoals gevonden in de bocht Watergang (twee sterren) aan het doen is. Kookplaat, graniet en roestvrij staal om praktisch schoon te maken ...
Voor veel mensen is de keuken uitgegroeid tot een trendy plek die dient te imponeren. Ik niet. Een tafel van 3,60 meter. En waar kan ik volgen, wanneer de kleinkinderen die buiten spelen

Tidak ada komentar:

Posting Komentar